This course aims to introduce teaching and learning English for young learners as part of the English Language Teaching field that should also be equipped with attitude, skill, and knowledge. The topics include the context of teaching English to young learners in Indonesia or other countries in EFL context, how children learn languages, children’s language development, the characteristics of children as language learners, learning sources and the use of technology in teaching young learners, and the assessment.
Students who are taking this course are expected to comprehend the concept of teaching English for young learners in meaningful and functional ways so that they are able to develop, apply and assess the English learning program for young learners that are appropriate to their needs and development stages.
1. Dr. Iis Sujarwati, M.Pd
2. Perti Rosanda, S.Pd., M.A.
- Teacher: Perti Rosanda
- Teacher: Iis Sujarwati
This course is one of the way to lead the students get to know the literature and its aspects. We will discuss the meaning of literature itself and its forms, discuss the elements of it, and read and discuss works in the main genre of short stories, novel, poetry, and drama (if possible). Much of the reading is difficult and substansial, therefore in order to be successful in this course, you will need alot sufficient time outside of class to do the reading and coursework. This course will help students to develop the crucial life skill, skill of interpretation which you already use every day of your life.
- Teacher: Indah Damayanti
- Dr. Dedi Sofyan,M.Hum;
- Mei Hardiah, M.A.
- Teacher: Mei Hardiah
- Teacher: Site Owner
Intensive Reading Course focuses on reading texts intensively i.e. thoroughly with clear goals, e.g. answering comprehension questions, studying the vocabulary, and learning subject matter. The instruction in this course focuses on both understanding the content and on reading strategies/ skills. To enhance reading fluency, students taking this course are encouraged to take Reading theory exercises as an outclass activity.
Lecturer: Muhammad Fadhli, M.Pd.
- Teacher: Muhammad Fadhli
Mata kuliah ini merupakan kelanjutan dari Basic Grammar dan Grammar in Spoken
Discourse yang menitikberatkan pada pembahasan kalimat kompleks pada teks
tertulis (written discourse). Mahasiswa diharapkan mampu mengaplikasikan materi
grammar berupa questions, parallel structure, adjective clauses, noun clauses,
adverb clauses, adverbial phrases, connectives, dan conditional and wishes pada
berbagai jenis tulisan dengan baik.
Prasyarat Mata Kuliah: Basic Grammar dan Grammar in Spoken Discourse
Dosen Pengampu: Ildi Kurniawan,S.Pd., M.Pd.
- Teacher: Ildi Kurniawan
Matakuliah ini bertujuan untuk membantu mahasiswa mengembangkan
keterampilan berbicara mereka untuk berkomunikasi secara lisan dalam bahasa
Inggris dalam lingkungan akademis dan profesional. Matakuliah ini sebagai sumber
untuk meningkatkan keterampilan mendengar dan berbicara mahasiswa agar dapat
berhasil untuk berpartisipasi dalam kegiatan yang berkaitan dengan bidang
universitas dan profesional mereka. Penekanan dititik-beratkan pada strategi untuk
membantu mahasiswa menjadi pendengar yang lebih efektif dan untuk
mengembangkan kefasihan dan keakuratan mereka dalam bahasa Inggris saat
mereka berinteraksi secara lisan dalam berbagai situasi yang berbeda.
Dosen Pengampu: Ildi Kurniawan,S.Pd., M.Pd.
- Teacher: Ildi Kurniawan
Mata kuliah Conversation bertujuan untuk melatih kemampuan berbicara Bahasa Inggris dalam konteks kehidupan sehari-hari.
Dosen Pengampu:
1. Dwi Bayu Saputra, S.Pd., M.Pd.
2. Perti Rosanda, S.Pd., M.A.
- Teacher: Dwi Bayu Saputra
- Teacher: Perti Rosanda
Extensive reading adalah sebuah pendekatan pembelajaran bahasa Inggris dimana mahasiswa harus membaca berbagai teks yang relative panjang yang berisi berbagai materi dan pengetahuan umum. Matakuliah extensive reading ini bertujuan mengembangkan kemampuan membaca mahasiswa dan juga mengembangkan sikap positif mahasiswa untuk membaca berbagai teks secara extensif. Mahasiswa diminta untuk membaca berbagai bacaan autentik dalam bahasa Inggris agar menjadi pembaca yang mahir dan percaya diri. Matakuliah ini juga dimaksudkan untuk meningkatkan pemerolehan bahasa (language acquisition) dan pengetahuan umum lainnya bagi mahasiswa. Di dalam mata kuliah ini, mahasiswa akan mencari dan memilih berbagai bacaan autentik sesuai dengan minatnya dan menggunakan waktunya untuk melakukan Sustained Silent Reading (SSR), Timed Repeat Reading (TRR), dan Speed Word Matching (SWM) untuk meningkatkan keterampilan membaca dan kelancaran membaca (reading fluency). Setelah mengikuti perkuliahan ini, mahasiswa diharapkan memiliki pemahaman yang baik tentang berbagai isu dalam extensive reading; memiliki kemampuan untuk menganalisis dan mengevaluasi berbagai teks mengacu pada tujuan dan penggunaannya; menjelaskan kontribusi extensive reading dalam pemebalajaran bahasa Inggris; dan berkemampuan melakukan penelitian di bidang extensive reading.
Dosen Pengampu: Lia Haryana, S.Pd., M.Pd | Adelia Puspa, M.Pd.
- Teacher: LIA HARYANA
- Teacher: Adelia Puspa